Uzun süredir Derneğimize gelen ihbarların da takip edildiği yabancı akreditasyon faaliyetlerine ilişkin olarak Ticaret Bakanlığı Ürün Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü’nün önemli kararı tüm üyelerimize saygıyla duyurulur.
DAĞITIM YERLERİNE
Malumları olduğu üzere, 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanunu’nun 14 üncü maddesinin yedinci fıkrası “Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşlarının akreditasyonunu kamu kuruluşu olan ulusal akreditasyon kuruluşu yapar. Uygunluk değerlendirme kuruluşları, ulusal akreditasyon kuruluşunun akreditasyon hizmeti vermediği alanlarda Avrupa Birliği üyesi ülkelerin bu alanda akreditasyon hizmeti veren ulusal akreditasyon kuruluşlarına başvurabilir.” hükmünü amirdir.
Aynı şekilde, 27 Mayıs 2021 tarihli ve 31493 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği (Yönetmelik)’nin 5. maddesinin onuncu fıkrasında “Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme kuruluşlarının akreditasyonunu TÜRKAK yapar. Uygunluk değerlendirme kuruluşları, TÜRKAK’ın akreditasyon hizmeti vermediği alanlarda veya TÜRKAK’ın tabi olduğu eşdeğerlik incelemesinin, akreditasyon talep edilen uygunluk değerlendirme işlemi için olumlu sonuçlanmadığı durumlarda, AB üyesi ülkelerin eşdeğerlik incelemesini olumlu bir şekilde tamamlamış ulusal akreditasyon kuruluşlarına başvurabilir.” hükmü yer almaktadır.
Bu çerçevede, akreditasyon hizmeti verdiği alanlarda Türkiye’de akreditasyon hizmeti verebilecek tek kuruluş Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK)’dır.
Konuya ilişkin TÜRKAK’tan alınan bir yazıda, TÜRKAK ve Avrupa Akreditasyon Birliği (EA) haricindeki yabancı akreditasyon kuruluşlarının ülkemizde faaliyette bulunduğu bildirilmekte olup, bu kuruluşlar tarafından akredite edilen uygunluk değerlendirme kuruluşlarına yönelik bir çalışma gerçekleştirildiği ifade edilerek bu kapsamda açık kaynaklardan tespit edilen;
- IAS, NAC, UAF, GAC, JAS-ANZ gibi ülkemizde sıklıkla faaliyet gösteren akreditasyon kurumları tarafından üreticilere ve hizmet sağlayıcılara sunulan test, kalibrasyon, muayene raporları ve sertifika örnekleri (Ek 1) ile
- özellikle Yönetim Sistemleri belgelendirme alanında karşılaşılan ve gerçekte var olup olmadığı tespit edilemeyen IAC, ÖSAS, ILAS, EAF gibi akreditasyon kurumları tarafından akredite edildiği öne sürülen belgelendirme kuruluşlarının düzenlediği örnek belgeler (Ek 2)
tarafımıza iletilmektedir.
Öte yandan, 19 Mart 2025 tarihinde Bakanlığımız koordinasyonunda gerçekleştirilen Piyasa Gözetimi ve Denetimi Koordinasyon Kurulu (PGDKK) toplantısında;
“Kanuna aykırı akreditasyon faaliyetlerinin engellenmesini teminen, yetkili kuruluşlar tarafından yapılan denetimlerde yurtiçi faaliyetlerde kullanıldığı tespit edilen kanuna aykırı akreditasyon belgelerine önlem alınması”
hususunda bir karar alındığı malumlarıdır.
Bu çerçevede, Yönetmeliğin uygunluk değerlendirme kuruluşlarına ilişkin 5 inci maddesinin bir, iki ve üçüncü fıkralarına istinaden, Bakanlığınız/Kurumunuz görev alanında bulunan teknik mevzuat kapsamında faaliyette bulunan uygunluk değerlendirme kuruluşlarının ekli dosyalar da dikkate alınarak denetlenmesi, denetim sonucu uygunsuzluk tespit edilenlere 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi çerçevesinde gerekli yaptırımların uygulanması ve denetim sonuçlarına dair Bakanlığımıza bilgi verilmesi hususunda gereğini arz ederim.
Hakkı KARABÖRKLÜ Bakan a. Genel Müdür